Afgelopen november stortte een toestel van de Boliviaanse maatschappij Lamia neer bij de Colombiaanse stad Medellin. Aan boord het Braziliaanse voetbalteam Chapecoense, dat op weg was om in de finale van de Copa Sudamericana te spelen. Zes inzittenden overleefden de crash, 77 kwamen om.
Amper een maand later crashte een Russisch militair vliegtuig met 92 passagiers in de Zwarte Zee. Het toestel was op weg naar Syrië, waar het Alexandrov Ensemble een nieuwjaarsconcert zou geven. 64 leden van vermaarde legerkoor vonden de dood.
Samen met andere ongelukken kwam aantal doden door vliegtuigcrashes in 2016 uit op 324, blijkt uit cijfers van het Aviation Safety Network. Bij elf van de achttien ongelukken ging het om reguliere passagiersvluchten. Daarbij kwamen 288 mensen om, ofwel een dode per 3,2 miljoen vluchten.
Daarmee is 2016 het op twee na veiligste jaar voor de luchtvaart sinds de Tweede Wereldoorlog. Alleen in 2013 en 2015 vielen er minder doden, blijkt uit de onderstaande grafiek.
Vliegrampen in 2016
Bij de zestig grootste vliegtuigmaatschappijen die worden gevolgd door het Duitse onderzoeksbureau Jacdec vielen in 2016, net als in het voorgaande jaar, geen dodelijke ongelukken te betreuren, zo blijkt uit de nieuwste ranglijst. Wel kenden de maatschappijen Emirates en American Airlines problemen met toestellen die vlam vatten op de startbaan.
Cathay Pacific bleef in 2016 de veiligste luchtvaartmaatschappij ter wereld bij Jacdec. Nummers twee en drie waren Air New Zealand en Hainan Airlines uit China. Die namen de plaatsen in van Emirates (Verenigde Arabische Emiraten) en EVA Air (Taiwan), die respectievelijk naar plaats 7 en 6 zakten.
KLM steeg in 2016 één plaatsje in de ranking van Jacdec, van de zesde naar de vijfde plek.
Veiligste vliegmaatschappijen
Jacdec selecteert de zestig grootste luchtvaartmaatschappijen op basis van het aantal gevlogen kilometers van betalende passagiers en vergelijkt de maatschappijen op een aantal criteria voor veiligheid. Daarbij gaat het onder meer om dodelijke ongevallen, ongevallen met vliegtuigschade, schadevrije perioden en de beschikking over een veiligheidscertificaat van de luchtvaartorganisatie Iata.
Business Insider heeft de volledige ranking van Jacdec, deze maand verschenen in het Duitse tijdschrift Aero International, vergeleken met die van de site Airlineratings.com. Die kwam in januari met een eigen top 20 van veiligste luchtvaartmaatschappijen waarbij alleen het Australische Quantas als winnaar werd genoemd. De overige 19 maatschappijen werden alfabetisch gerangschikt.
Airlineratings.com hanteert een sterrensysteem met zeven sterren als hoogste beoordeling. Hierbij komt een veel breder palet aan luchtvaartmaatschappijen aan bod, waaronder ook een reeks regionale maatschappijen.
Jacdec maakt een duidelijk onderscheid naar soorten ongevallen (dodelijk, niet-dodelijk, veel of weinig vliegtuigschade); Airlineratings.com heeft als onderscheidend criterium een zogenoemde landentoets opgenomen van van de International Civil Aviation Organisation (ICAO). Hierbij gaat het dus om veiligheidseisen en licentievoorwaarden die nationale luchtvaartautoriteiten hanteren.
Onderstaande tabel geeft de top 15 van veiligste luchtvaartmaatschappijen over 2016 van Jacdec en toont ook hoe goed deze maatschappijen scoren op veiligheid bij Airlineratings.com.
Te zien is dat elf maatschappijen die bij Jacdec in de top 15 zitten ook bij Airlineratings.com in de top 20 zitten en de maximale zeven sterren krijgen, maar er zijn ook verschillen.
Hainan Airlines en Emirates krijgen wel 7 sterren bij Airlineratings.com, maar staan niet in de top 20 bij Airlineratings.com - waarom is niet duidelijk.
Qatar Airways en TAP Portugal bij Jacdec op plaatsen 4 en 13, terwijl ze bij Airlineratings.com niet de maximale zeven sterren krijgen. Dit laatste heeft te maken met lagere scores bij de landentoets (ICAO) die Airlineratings.com zwaar laat meetellen.
Onveiligste vliegmaatschappijen
Aan de onderkant van de ranglijsten valt op dat er bij de nummers 51 tot en met 60 van Jacdec zeven maatschappijen zitten die bij Airlineratings.com heel behoorlijk scoren: zes of zeven sterren. Dit laat zien dat een zwakkere score bij de top-60 van grootste luchtvaartmaatschappijen niet noodzakelijk betekent dat er grote lacunes zijn op veiligheidsgebied.
Tot de zwakke broeders voor zowel Jacdec als Airlineratings.com behoren de Indonesische maatschappijen Lion Air en Garuda. Dit heeft onder meer te maken met het ontbreken van veiligheidscertificaten van koepelorganisatie IATA.
De zwakst scorende maatschappij bij Jacdec is China Airlines, maar deze maatschappij krijgt van Airlineratings.com gewoon 7 sterren.
Regionale, kleinere vliegmaatschappijen
Tot slot nog een lijstje van kleinere luchtvaartmaatschappijen die bij Airlineratings.com zwak scoren, met één of twee sterren. Deze veelal regionale bedrijven ontbreken op de ranglijst van Jacdec.
Twee maatschappijen uit Nepal - Tara Air en Nepal Airlines - krijgen slechts één ster. Sowieso zijn het vooral Aziatische, regionale maatschappijen die twee sterren voor veiligheid krijgen bij Airlineratings.com.